Het jaar van Koen Pauwels…
|Koen Pauwels begon wel erg goed aan het seizoen met een overwinning in het Britse Lydden in het kader van het BK en daarna ook nog eens een finale in het allereerste WK-Rallycross-evenement in het Portugese Montalegre. En zo stond de Limburger ook in Lydden nog eens in de halve finales.
Koen, hoe blik jij terug op 2014?
“Ik ben erg tevreden over wat ik heb bereikt in 2014. En uiteraard ben ik er trots op de allereerste en voorlopig enige Belg te zijn die een finale haalde in een wedstrijd van het WK RX. Verder misten we ook in Engeland op een haar na de finales en in Mettet was het wel moeilijk om beter te doen vermits het organisatorische primeerde. Na de wedstrijd in Lydden hebben we een tijd elektrische problemen gehad waardoor de turbodruk niet de gewenste waarden behaalde. Maar vanaf Duitsland is dat opgelost. Ook hebben we dit jaar, samen met de enthousiaste mensen van Proflex, de wegligging van de Focus èn de Fiesta gevoelig verbeterd waardoor de wagens meer tractie hebben dan ooit tevoren en dat resulteerde onder meer in de overwinning in Lydden, we gaven daar zelfs onze tuner Julian Godfrey het nakijken. In de Challenge-wedstrijd van Valkenswaard kwam de Fiesta weer als een kogel weg uit de start, door de evolutie van de Proflex-dempers.”
Je behaalt de finale met de Focus, een Challenge-overwinning met de Fiesta en reed ook nog eens met één van de RX Lites later op het seizoen…
“De uitstap met de RX-Lite in Italië was een cadeautje van mijn vrouw. Dankzij haar proefde ik eens van dat concept, en dat is prima. Ik ben er van overtuigd dat deze klasse ook bij ons nationaal een succes kan worden. Ik denk wel dat de prijs gunstiger uitvalt voor de silhouettes dan voor de WK RX Lites, die lijken iets te duur geprijsd.”
Wat is nu precies het verschil tussen al die wagens?
“Op mechanisch vlak zijn de Focus en de Fiesta identieke wagens: enkel door de kortere wielbasis is de Fiesta iets sneller, maar daardoor is die dan weer nerveuzer en moet je als piloot extra opletten niet over de limiet te gaan. En dan de vergelijking met de RX Lite. Wel, het klinkt waarschijnlijk ongelooflijk maar voor mij is een Supercar de wagen die het makkelijkst te besturen is. Een klein foutje zoals te vroeg remmen of van het gas gaan is veel sneller gecorrigeerd met een Supercar door met het gas direct bij te sturen. De Lites en Touringcars rijden ongeveer hetzelfde maar doordat je veel minder vermogen hebt en de motoren een veel kleinere powerband hebben moet je overal op het circuit nog meer de ideale lijn aanhouden en dan nog aan de perfecte snelheid en de juiste versnelling. Dat is dus allemaal veel preciezer werken dan in de Supercar.”
De Fiesta-aankoop was ook een verrassing. Waaruit kwam het idee om die te kopen?
“Die Fiesta werd me door Patrick (Van Mechelen) te koop aangeboden en als zakenman neem ik uiteraard elke opportuniteit in overweging. We kwamen dan snel tot een akkoord. Ik heb die wagen wel op veel punten naar mijn noden aangepast door onder meer de evo Proflexen, de turbo en de versnellingsbakverhoudingen aan te passen”.
Naast het WK RX van IMG reed je dus ook 1 Challenge-wedstrijd. Hoe vergelijk je die twee?
“IMG heeft op twee jaar prachtig werk geleverd en de rallycross naar een nieuwe dimensie getild. Het is echt ongelooflijk dat zij door hun juiste aanpak en promotie onze sport zo’n boost hebben gegeven, zodanig dat er nu zelfs verschillende constructeurs meerijden in rallycross. De voorspellingen zijn dat we binnen korte tijd zelfs populairder gaan zijn dan het WK-rally. Wat de challenge betreft denk ik dat deze misschien te vroeg geboren is. Wanneer een deel van de huidige Supercars niet meer kunnen volgen in het snel evoluerende WK dan zullen deze uitwijken naar EK en Challenge. Pas wanneer er verschillende vaste top supercar-piloten zijn in de Challenge zal deze volgens mij echt doorbreken”.
En ondertussen kruipt er ook heel wat tijd in het volgen van je zoon Kobe, die ijverig aan het karten is?
“Wat betreft mijn zoon Kobe, die rijdt sinds midden 2014 mee aan kartwedstrijden in België en buurlanden. Hij rijdt bij team Daems uit Geel met een Tony kart Mini Max. Hij evolueert goed, heeft nog wel een lange weg te gaan maar hij is super gemotiveerd om papa te verslaan. Die papa is langs de andere kant ook super fier dat zijn zoon in zijn voetsporen treedt en dat hij het zo goed doet. Ik denk wel dat, zodra hij kan, snel de overstap naar RX zal maken.”
Mettet opnieuw op de kalender en tot dusver het enige event met WK èn EK Supercars plus Touringcars en S1600. Heb je dan een gevoel van beloond te zijn? Hoe kijk je zelf naar de allereerste van Mettet?
“Het was een hele uitdaging om het WK naar hier te brengen maar met de equipe die we rond deze organisatie hebben gebouwd is dit supergoed verlopen. Als je weet dat de meeste van deze mensen nooit eerder hadden samengewerkt en dan dadelijk een WK organiseren denk ik dat iedereen die aan dit evenement meewerkte een dikke pluim verdient! Wetende dat al deze mensen dit belangeloos als vrijwilliger doen maakt het alleen nog maar mooier.”
Wat zijn je plannen voor 2015? Ga je verder mee in het Mettet-verhaal?
“IMG was zeer tevreden: wij hebben de zekerheid om volgende jaren steeds op de WK kalender te staan en dat wij als enige organisatie zowel WK als EK Supercars,Touringcars als ook de Super 1600 krijgen toebedeeld duidt er toch wel op dat IMG zeker tevreden is over de samenwerking met de equipe van RX Mettet.”
En de sportieve plannen?
“Ik ga zeker terug van de partij zijn in verscheidene EK en WK proeven. Wij waren zeer close met een full WK-deal te sluiten én voor een grote verrassing te zorgen maar deze plannen zijn op dit moment wat afgekoeld maar nog niet opgeborgen. Voorlopig vallen we terug op de huidige wagens en waarschijnlijk wordt het terug een “a la carte” programma, in grote lijnen gelijkwaardig aan de wedstrijden die we dit jaar reden. Kobe zal ook zowel het BNL als het BMC kampioenschap rijden waardoor die ook veel weekends van papa zal opeisen. En zoals het er nu naar uitziet ga ik een RX silhouette 4×4 in het Belgische kampioenschap in de verhuur inzetten.”