Challenge maakt plannen bekend

Woensdag 11 december werd na de Nederlandse, WK en Belgische kalender ook de Challenge-kalender vrijgegeven. Enkel achter de wedstrijd in Maasmechelen en de Franse wedstrijd in Kerlabo staat nog een sterretje. “Wachten op de goedkeuring van ASN” betekent dat. De Challenge gaat zijn derde jaar in en wij wilden wel eens weten of men dat bij de mensen achter de Challenge ziet als het jaar van de waarheid. En wie zijn “de mensen achter de Challenge” in feite? Daarvoor gingen we te rade bij William Zweerts de Jong (MindXposure).

De Challenge gaat het derde jaar in. De eerste twee jaar verliepen alvast niet makkelijk en het leek moeilijk rijders ertoe aan te zetten deel te nemen aan de Challenge? Zien jullie 2015 als hèt jaar van de waarheid?

“Inderdaad, de Challenge gaat het derde jaar in en heeft het niet makkelijk gehad. We hadden zeker meer coureurs willen hebben maar zijn ook niet ontevreden met wat we hebben bereikt. Wat coureurs betreft hadden we dit jaar aan de start een stijging van 10%. Ook de website is populairder, evenals onze Facebook-pagina. Als je bedenkt wat we wèl voor elkaar hebben gekregen met een zeer beperkt budget, veel vrijwilligers en mensen die er veel vrije tijd voor opofferen ben ik erg blij met waar we nu staan. Ik durf overigens te zeggen dat elke rijder die bij ons heeft gereden zeer tevreden is. De feedback die we kregen van hen is voor ons misschien wel de belangrijkste reden om door te gaan.
2015 als jaar van de waarheid bestempelen gaat me te ver. Ik zie niet in waarom we de komende jaren niet zouden doorgaan. We zijn de afgelopen maanden door veel nieuwe coureurs benaderd, ook interessante vanuit België en weten nu al dat het volgend seizoen beter wordt. We hebben er dan ook zeker zin in!”

Leader1

Vaak was er ook kritiek op het wedstrijdformaat. In Frankrijk werden bijvoorbeeld 4 heats afgewerkt en een wedstrijd later slechts drie. Blijft de Challenge verbonden aan een lokale nationale wedstrijd?

“Inderdaad, en dat zal ook volgend jaar nog niet altijd kunnen. Het zal wel weer meer hetzelfde zijn. Nogmaals, we bouwen en dat gaat in stappen. De beslissing om nationaal èn Challenge te koppelen komt van de organiserende circuits zelf. Wel streven we naar een op zich staand kampioenschap. Dat kan echter pas als we voldoende rijders hebben. We adviseren echter wèl om de RCE apart te rijden.”

Ook de banden bleven niet geheel onbesproken.

“Met de banden gaan we door zoals het was, maar wel met verbeteringen. We willen gelijkheid in banden en een maximum opleggen, wat de kosten in de hand houdt, dat kan enkel met 1 eigen band. In samenwerking met Vereeken werken we hieraan. We zullen de rijders er ook op wijzen dat de RCE banden ruim van tevoren bij Vereeken besteld kunnen worden. Op die manier kunnen rijders die een heel seizoen met dezelfde banden rijden bij aanvang van het seizoen bestellen en daar nationaal èn RCE mee rijden. Dit is vooral interessant voor Nederlandse en Belgische rijders omdat we weer in  beide landen gaan rijden. Die RCE band is namelijk nationaal ook perfect te gebruiken.”

RXDS9236

Zijn er verder wijzigingen op til in de klassen of andere reglementswijzigingen?

“We hebben steeds de intentie gehad zo min mogelijk te veranderen aan het reglement. Dat is echter niet altijd realistisch. Voor Supercars en Super1600 zal er alvast niets veranderen. Voor de Touringcars moet wel iets gebeuren. Er wordt in de achtergrond hard gewerkt aan een aangepast reglement waar bepaalde Supernationals  mee kunnen rijden. Ik durf niet zeggen dat al rond raakt voor 2015 maar we zouden het erg graag willen. Dat maakt het aantrekkelijker en competitiever voor de huidige Touringcars en zeker voor de Supernationals die dan ook internationaal kunnen gaan.”

In Valkenswaard zagen we het voorbije seizoen al een poging om rijders, organisatie en publiek dichter bij elkaar te brengen? Denk onder meer aan de drink op zaterdagavond.

“We hebben onze slogan “Rallycross the way it’s meant to be”. We willen het familiegevoel houden of terugbrengen in deze sport. Rallycross moet toegankelijk blijven voor en weer gezien worden door de jeugd. Die hebben geen weet van deze waanzinnige sport terwijl dat toch bij hen past: korte races, spektakel, mooie auto’s en snelheid. Vanaf het ontstaan van de Challenge willen we daar op focussen maar dat is onmogelijk zonder goede voorbereiding. Dat is de reden waarom we in 2014 circuits zijn gaan aankleden. Alles wat met RCE te maken heeft moet dat straks ook uitademen. Volgend jaar is er stap drie: we gaan RCE in beeld brengen en zijn in een vergevorderd stadium om het op internet èn TV te krijgen. We gaan daarvoor samenwerken met een produktiemaatschappij die RCE gaat registreren met minstens 4 camera’s langs de baan en vele in en rond de wagens. Op onze Facebook-pagina zie je de laatste weken al zo’n filmpjes. Daarnaast gaan ook de handtekeningsessies opnieuw door en zijn er nog plannen om Rallycross dicht bij het publiek te brengen.”

Rallycross Challenge Europe 2014, round 5, Eurocircuit Valkenswaard

“De mensen achter de Challenge” wie zijn dat? Wat is de rolverdeling binnen dat team? En kan u het onstaan van de Challenge nog eens schetsen?

“Er staat een groep van enthousiaste vrijwilligers achter en ook medewerkers van MindXposure. Ons bedrijf doet dit in opdracht van de KNAF. We zijn een communicatiebedrijf gevestigd in Utrecht, bestaan al 11 jaar en doen al enkele jaren de promotie rond de RTL/GP Dakar pre-proloog op het Eurocircuit. Dat werd steeds succesvoller en we werden dan gevraagd om de promotie te doen rond het EK Rallycross van 2011 en 2012 in datzelfde Valkenswaard. Dat was onze kennismaking met deze sport en we waren snel overtuigd van de mogelijkheden van Rallycross. Eind 2012 benaderde de KNAF ons dan om een alternatief Europees kampioenschap uit te werken en we twijfelden geen ogenblik. We beseften wel dat dat geen sinecure zou zijn. Aanvankelijk hebben eind 2012 , begin 2013 diverse invloeden getracht de Challenge tegen te houden, de reden overigens dat we tweemaal onze naam dienden te wijzigen. 4 weken voor de allereerste Challenge-wedstrijd ooit in het Oostenrijkse Melk hadden we dan de FIA goedkeuring. Daarom hebben we dus bij aanvang veel tijd verloren.
Ikzelf ben de eigenaar van MindXposure. Samen met Charlotte Jansen, ook MindXpsoure, sturen we alles aan wat betrekking heeft op de Challenge. Daarnaast wordt ons team steeds groter met onder meer Christophe Perry, Remond Verloop en Robbert Zweerts de Jong. De taakverdeling KNAF-MindXposure is in grote lijnen dat de KNAF alles doet wat met de FIA wordt afgestemd zoals reglementen en kalender. Wij verzorgen organisatie (niet de wedstrijdorganisatie zelf), communicatie en promotie. Volgend jaar komt daar dus een groep mensen bij van CocoonTV voor de video-registratie.”

rcc

Het woord kalender is gevallen. Kan u daarover wat uitleg geven?

Kerlabo en Maasmechelen moeten nog door ASN worden bevestigd. Het wordt een mooie kalender waarbij dus Melk en Maasmechelen terugkomen. En dan gaan we ook naar het totaal vernieuwde Circuit van Maggiora in Italië. Dat klinkt verder weg dan het is. Het is immers minder dan 1.000 km van Antwerpen. Voor Litouwen gaan we voor de rijders overigens weer een speciale groepskorting regelen voor de boottocht. Daardoor blijven de reiskosten laag en kan men toch dit circuit beleven.

pista

De Challenge 2015 vangt aan tijdens het weekend van 3 mei in het Franse Essay en eindigt in het Italiaanse Maggiora op 11 oktober. De voorlopige kalender bestaat uit 8 wedstrijden:

03/05/2015  Essay (F)
28/06/2015 Sosnova (CZ)
12/07/2015 Vilkycai (LT)
26/07/2015 Kerlabo (F)
09/08/2015 Maasmechelen (B)
16/08/2015 Valkenswaard (NL)
30/08/2015 Melk (A)
11/10/2015 Maggiora (I)

 

 

 

Back to top button