“The perfect race” voor Steve Volders

In het seizoen 2014 zat Steve Volders met zijn prachtige Ford Escort Mk1 al heel vaak van voren en maakte hij het leven van Bex en Maris zuur. Afgelopen zondag was het de Escort die de finale domineerde en volledig naar zijn hand zette. Wij spraken met Steve over de voorbereiding naar de start van het nieuwe seizoen en de wedstrijd van afgelopen weekend.

“Meteen na de laatste wedstrijd van seizoen 2014 hebben we de MK1 gedemonteerd om de wagen op te lappen voor seizoen 2015. De ophanging van de wagen heeft vorig jaar serieus afgezien van de jumps op het prachtige circuit in Mettet. Ook op het Duivelsbergcircuit hadden we naar het einde van het seizoen problemen met het dichtslaan van de dempers. We hebben de ophanging dan ook aangepast om ook deze obstakels zonder veel kleerscheuren te kunnen nemen. De veerweg van de ophanging is wat langer geworden en we hebben nieuwe dempers geplaatst waardoor we wat minder problemen hebben bij de jumps.”

_RX16166
“De wagen is vrij laag gebouwd waardoor we op het onverhard soms wat problemen ondervonden wanneer er spoorvorming ontstond en de wagen met bodemplaat over de grond schuurde. Dit euvel is verholpen door de opbouw van het stuurhuis aan te passen en we hebben nu iets meer ruimte onder de wagen. Verder is de body van de MK1 weer helemaal in orde gebracht en heeft deze een vers laagje verf gekregen met een nieuw design dat de eerste wedstrijd van het BK 2015 te bewonderen viel.”

_RX16972
“Tijdens het eerste wedstrijdweekend hebben we op zaterdag goed kunnen trainen om de nieuwe dempers goed af te stellen voor de start, maar ook voor het circuitwerk. Tussen het trainen door hebben we dus niet stil gezeten. Op zaterdagavond hebben we preventief een lekkende servo-pomp vervangen om mogelijke problemen hiermee op zondag uit te sluiten.”

_RX16944
“Op zondag verliep alles vrij goed maar hadden we wat problemen om het aanwezige vermogen op het asfalt te krijgen bij de start. Tussen de reeksen werden de koppen dan weer samengestoken om de “grip” te verbeteren. Aanpassing van de demping, veranderen van de rijhoogte, nieuwe banden, alle facetten kwamen aan bod maar toch kregen we het vermogen niet op de baan zoals we het wilden.”

_RX16355
“Voor de finale hebben we dan geopteerd om met nieuwe banden op de startgrid te verschijnen. Dit was niet evident want de concurrenten gingen ons bekampen met warme banden die op zich al veel grip zouden geven. Door de korte tijdspanne tussen halve-finale en finale was de motor ook niet volledig afgekoeld en reden we met een bang hartje richting de startgrid. Bij het opwarmen van de banden voor de start zagen we meteen dat de nieuwe banden hun werk gingen doen en had de wagen zeer veel grip. De kopstart was een feit maar de concurrentie volgde op korte afstand. Door een fantastische wagen en een beetje geluk door de vroege jokerstrategie van de achtervolgers konden we beetje bij beetje wegrijden van de tegenstand en de overwinning binnenhalen. “The Perfect Race” na een schitterend zonovergoten weekend resulteerde in een plaatsje op het hoogste schavotje van het podium. Zonder mijn team van toegewijde helpers en een enthousiaste programmeur had ik dit resultaat niet kunnen neerzetten. Bij deze dan ook een welgemeende DANK U WEL!”

_RX17500
De MK1 is zonder kleerscheuren uit de strijd gekomen en zal zeker aan de start verschijnen in Mettet om de tegenstand te bekampen. See you in Mettet!