PR: Lastige openingswedstrijd voor Van Rijn Racing

Na een verregende testdag op het Eurocircuit eind maart, opende het Nederlandse Rallycross seizoen op 12 april in Valkenswaard. De weervoorspellingen waren een stuk beter en de wedstrijd werd inderdaad onder een stralend voorjaarszonnetje verreden.

Team Van Rijn Racing keerde na de testdag terug met carrosserieschade, wat in een krappe twee weken tijd hersteld moest worden. Dat dit ten koste zou gaan van een degelijke voorbereiding op de openingswedstrijd van het seizoen was te merken. De race op zondag zou nog een lastig dagje worden voor de Mijdrechtse formatie.

_LR19054

Het team en rijder waren zeer benieuwd hoe de Skoda Fabia zou gaan presteren onder droge omstandigheden. Na de positieve verbeteringen onder natte omstandigheden, reisde Van Rijn met hoge verwachtingen af naar het Eurocircuit. Slechts vier deelnemers hadden zich ingeschreven in de Super 1600 klasse, waaronder Dennis van Rijn. Het rijden van de kwalificatiemanches zou meer een formaliteit zijn, om tot in de finales te geraken. Daarom gaf het team deze wedstrijd de prioriteit aan het verder testen van de auto. Zeker gezien dit op de testdag niet gelukt was onder droge omstandigheden.

_LR19476
De vrije trainingen werden dan ook gretig gebruik van gemaakt. De Fabia gedroeg zich nog niet zoals verwacht, of anders gezegd gehoopt. In enkele bochten was er wat onderstuur, andere weer overstuur. De aanpassingen die doorgevoerd zijn afgelopen winter, eisen toch weer een andere afstelling dan in de voorgaande seizoenen. Van Rijn Racing moest op zoek naar een goede balans van de rallycross wagen.

Vooral de eerste manche was de wegligging de grootste tegenstander. Bij de start viel het motortoerental zover weg, dat de start totaal gemist werd door Van Rijn. Dit euvel zou hem, bleek later, de hele dag achtervolgen. Nog voor de eerste bocht was de opgelopen achterstand te groot om goed te maken op de overige drie deelnemers in de Super 1600 klasse. Even bij opkomen start finish en bij het uitkomen van de chicane, was Dennis de wagen bijna kwijt, maar kreeg de Skoda weer in het goede spoor. De monteurs van het team wisten na de service in de paddock de wegligging flink te verbeteren, wat in het vervolg van de wedstrijd aan de rondetijden te zien was. Deze kwamen weer in de buurt van de behaalde tijden van vorig jaar. Van Rijn zocht naar verberingen om zo het gat te dichten met de top rijders in Nederland en België. De derde en afsluitende manche verliep, op wederom een beroerde start na, een stuk beter. Dat kon niet gezegd worden van de finalerace. Op weg naar de start brak er een fuseekogel af in de voorwielophanging. Nadat de Fabia teruggebracht was bij de servicetent van team Van Rijn Racing, bleek er tekort tijd te zijn om dit tijdig te herstellen.

_LR19859
“We beleefden een moeizame dag, maar we zien dit als een hobbel op weg naar betere resultaten. De nieuwe versnellingsbak vraagt misschien ook een andere rijstijl dan waar ik gewend aan was. De afgebroken fuseekogel, wat we overigens nog nooit eerder hebben meegemaakt, typeert wellicht ook wel deze dag het beste; het is allemaal nog net niet,” aldus Dennis van Rijn. “Maar er is ons misschien heel wat bespaard gebleven zo vlak voor de finale. Gelukkig brak de kogel af op weg naar de start, en niet kort erna! Bijvoorbeeld bij het aanremmen van de eerste bocht. Denk dat de dag dan heel anders afgelopen was.”

_LR10361

De eerstvolgende gelegenheid om zich te revancheren is op zondag 10 mei. Op Moederdag wordt dan de tweede ronde verreden op het Eurocircuit in Valkenswaard voor het Nederlands Kampioenschap. In de tussentijd gaat zal het team dankbaar gebruik maken van de tijd die tussen deze twee wedstrijden zit om diverse problemen aan te pakken om zo beter voor de dag te komen.

Back to top button