Fruru’s uitdaging
|Kris Fruru is al een tijdje aanwezig in rallycross en is sinds zijn deelname in het Britse Suzuki Swift-kampioenschap ook buiten België en Nederland een bekend gezicht in rallycross. Vorig jaar was er nog meer internationaal werk met de deelname in de klasse Super1600 van de Rallycross Challenge Europe, kortweg RCE of ook wel het alternatief voor het FIA Europees kampioenschap. Ook dit jaar neemt Kris weer deel aan de RCE en dat met een verbeterde Swift. We vroegen Fruru naar tekst en uitleg en kregen, zoals we van hem kunnen verwachten een antwoord dat getuigt van realisme en waaruit ook blijkt dat de Belgische rijder steeds klaar staat om gezonde, opbouwende kritiek te geven.
“De Swift is afgelopen winter helemaal uit elkaar geweest, de ophanging werd nagekeken en gereviseerd en een nieuwe motor werd gebouwd en afgesteld op de testbank. Op die testbank bleek dat ik vorig met een pak minder pk’s reed dan we vermoedden. Nu hebben we een winst van zo’n 40 pk en er is meer koppel, dat ook nog eens flexibeler beschikbaar is. We hopen uiteraard op een goed seizoen, met steun van Peter Gwynne Motorsport, AVO suspension, Fuchs Lubricants, Yokohama UK, Power Maxed en Brian James Trailers. Vergeleken met de EK-toppers komen we nog wel zo’n 30 pk tekort maar betrouwbaarheid primeert aangezien de eerste 4 Challenge-wedstrijden kort na elkaar volgen. Er ligt ook nog een ander onderblok klaar om, als de tijd en budget er is, nog enkele pk’s bij te winnen. We gaan ook proberen een sequentiële versnellingsbak in te bouwen, maar ook dat hangt af van het budget.”
“Vorig weekend was de PGM-Swift overigens nog te zien in Pembrey in het kader van het Brits kampioenschap (BTRDA) in de klasse Supermodified. Vermits de wedstrijden niet clashen met de Challenge konden we de wagen verhuren aan een nieuwe piloot in het Britse rallycross. Die was kampioen in autotesting, vergelijkbaar met de slalom bij ons. De wagen presteerde goed, rekening houdend met het feit dat de piloot geen ervaring had op onverhard met als resultaat de pole in de B-finale. Die kon niet worden verzilverd na een spin en aanrijding.”
“Wat de Challenge sportief betreft, na de test komende zondag in Valkenswaard, kunnen we onze tijden al vergelijken met die van 2014 en zo onze doelen eventueel bijstellen. Ik hoop in elk geval, als de concurrentie zwaarder wordt, mijn vijfde stek van vorig jaar te evenaren. Organisatorisch hoop ik dat men bepaalde zaken in verband met wedstrijdverloop en reglementering consequent zal toepassen. In elk geval heb ik samen met Peter Gwynne, mijn autobouwer en driving coach, besloten na de augustus-wedstrijd in Valkenswaard te bekijken waar we staan, zien wat de mogelijkheden zijn en welke richting we verder uitgaan. Dat zal niet enkel afhangen van de resultaten.”
“In het voorjaar van 2015 heb ik me beziggehouden met de opleiding van nieuwe piloten in de Swift-klasse in het Brits kampioenschap. Dit bevalt mij wel en dat wil ik in de toekomst meer doen! Zakelijk is het ook razend druk in het glasvervoer en ben ik bezig met een aantal zaken ivm autosport op professionele basis op te bouwen.”
“Hoog tijd dus om zonder druk eens te ontspannen op het Eurocircuit aanstaande zondag!”