Davy Van Den Branden behoudt nummer één
|Davy Van Den Branden behoudt ook in 2016 het nummer één in de klasse Super1600. In het verkorte BK dat in maart snel uit de startblokken schoot met twee wedstrijden in maart, in Maasmechelen en Mettet, was het zaak snel bij de pinken te zijn. En bij Van Den Branden bleek de Citroën DS3 in de seizoensaanvang uiterst betrouwbaar en daar legde de rijder uit Tielrode nabij Sint-Niklaas de basis van een tweede opeenvolgende BK-kroon.
Het was een druk seizoen voor VDB Motorsport en vooral in september diende men ten huize Van Den Branden alle zeilen bij te zetten. Davy betwistte in 2015 immers niet enkel het BK maar was ook actief in het EK Super1600 van IMG. De merkgenoot van Petter Solberg reed voor eigen volk zijn beste EK-wedstrijd en haalde de halve finale in de Belgische manche van het WK/EK. Hier en daar kon een EK-puntje worden gesprokkeld, maar op het snelle circuit van Lohéac primeerde in september het plezier. Maar zondagochtend sloeg de pechduivel onverbiddelijk toe en kwam zelfs de volgende BK-wedstrijd even in het gedrang. Maar onder meer vader Etienne Van Den Branden bleef niet bij de pakken zitten, de schade werd vastgesteld èn op de valreep hersteld voor de voorlaatste wedstrijd in september. Daar kon men de schade beperken en kwam de titel steeds dichterbij.
En dan, afgelopen zondag, werd de kroon op het werk gezet. Davy behaalde een mooie tweede plaats na Thijs Heezen en wist zich met het behalen van de finale reeds zeker van de titel. In een klasse Super1600 die in België een erg mooi niveau haalt een tweede titel op rij halen is niet evident met onder meer tegenstanders als Bart Stouten en Dennis Remans. Nu wordt ergens in de buurt van Sint-Niklaas alles in gereedheid gebracht om af te reizen naar het Italiaanse Franciacorta om daar met volle teugen te genieten van de laatste EK-wedstrijd Super1600. Pas daarna kan de DS3 grondig gereviseerd worden. We zochten na twee reeksen Davy, op dat moment zeker van de titel, ook even op: “Nu is het toch even “oef”. De titel is binnen. Ik heb vooral geprobeerd op voorhand niet al te veel te rekenen, want dat maakt het dan nog moeilijker. Ik heb gewoon mijn wedstrijd gereden en daarnet reed ik zelfs een besttijd. Nu wordt het echt genieten en dan kunnen we ook gerust naar Italië voor de laatste EK-wedstrijd. Trouwens, de motor die we na Lohéac moesten inbouwen, zit er nu nog steeds in. Het drukke schema liet het niet toe om méér te doen.”