BRX: Regendans in Maasmechelen
|Zondag 5 maart opende het Duivelsbergcircuit te Maasmechelen de deuren voor de eerste wedstrijd tellende voor het Belgisch Rallycrosskampioenschap van 2017. Tevens zag het publiek als supportrace de allereerste wedstrijd ooit van de SRX-cup (SSangyong).
Bij de Supercars waren Jos Jansen en Jochen Coox slechts met z’n tweeën maar samen maakten ze er nog een mooie show van. Tijdens de heats was het duo al aan elkaar gewaagd maar in de finale werd het Coox ietsje “makkelijker” gemaakt aangezien Jansen tweemaal diende te jokeren ten gevolge van een valse start.
De klasse Super1600 kende een mooie groei en enkele mooie wagens verschenen aan de start. Nick Vanalken maakte de eerste wedstrijdmeters met de VW Polo, Yves Teelen presenteerde zijn nieuwe Peugeot 208 en Danny Luyten ruilde de oude Yaris in voor een nieuwer exemplaar. Ook was er de come-back van de Nederlander Marcel Snoeijers. Die toonde zich meteen goed bij de les, maar maakte een kapitale fout in de finale die hem een topnotering kostte. Dan verging het Davy Van Den Branden beter. Die kreeg in de finale steeds meer vertrouwen toen Dennis Remans en Snoeijers in de fout gingen. De zege ontglipte hem niet meer, en de eerste zege met de gloednieuwe Citroën DS3 is een feit. Remans kon nog tweede worden voor Joël Strackx met zijn Honda Civic. Van Den Branden zelf: “Ondanks het regenweer had ik er toch geen vertrouwen meer in. In de halve finale werd ik immers al geklopt door Remans en dat gaf me toch even een tik. Maar in de finale groeide het vertrouwen dan weer toen ik Remans en daarna ook nog eens Snoeijers in de fout zag gaan. Ik had gehoopt op één overwinning met deze nieuwe DS3, en die heb al beet!”
Steve Volders, in 2016 nog kampioen in de klasse Supernationals boven 2000cc, maakte de overstap naar de klasse onder 2 liter. Dat deed hij met een nagelnieuwe Ford Fiesta, ook geschikt voor de FIA-klasse Touringcars. Daar zal hij Europese kampioenschap dit jaar afwerken. Zijn debuut in deze klasse is alvast geslaagd, want Volders kon met een mooie voorsprong naar de zege rijden, voor de verrassend sterke Nick Neyens met zijn Ford Escort. Al een even grote verrassing was de vanuit het regionale kampioenschap overkomende Davy Van Ratingen met de heropgebouwde Toyota Corolla. Martijn Vanhove maakte een foutje en werd vijfde. De onfortuinlijke Glenn Cools, ook al overkomend vanuit het VAS-kampioenschap, gaf al eerder op.
De klasse Supernationals boven 2000cc werd een prooi voor Bert Bosmans met zijn Volvo 242. Luc Maris bleef niet foutloos, wat hem misschien wel de zege kostte. Na Bosmans was het Kristof Bex die zijn Volvo S40 naar de tweede plaats loodste. Een mooie beloning voor het team, nadat de S40 wel erg gehavend uit de strijd kwam in de halve finale. Na Bex was het Tom Meeusen die met zijn Mitsubishi Lancer vanuit de Q-finale kon doorstoten naar een podiumplek.
De SRX-cup maakte zijn debuut en rally-rijder Guillaume De Ridder reed met zijn Actyon Sports naar de eerste winst voor team GDRX.
De volgende manche werd verreden in Mettet, en dat op zondag 19 maart.