Een rondje Mettet met Duval!
|Toen ik zondagochtend 19 maart de laatste spullen in de auto laadde om samen met collega Patrick Wenting van Race2Fast naar Mettet te gaan voor de tweede wedstrijd van het BK Rallycross kon ik niet vermoeden dat we eens daar toegekomen de kans zouden krijgen plaats te nemen naast Francois Duval om enkel rondjes Mettet te beleven.
Duval mag dan al enkele jaren slechts sporadisch opduiken in rally of rallycross, waar hij aantreedt toont hij nog steeds voluit zijn kunnen. Zo blijft hij vooralsnog de enige Belg die een manche van toen nog het EK Rallycross wist te winnen en afgelopen jaar slaagde hij er nog in tijdens het WK Rallycross aan het stuur van een OMSE-Fiesta de finale te behalen op het Circuit Jules Tacheny. Eerst is het de beurt aan collega Wenting, na afloop van de vrije trainingen en net voor de heats aanvangen is het mijn beurt. “Binnen vijf minuutjes?” Geeft Duval aan en ik maak me klaar, de helm gaat op en ik neem plaats in de Toyota Yaris. De Yaris is uiteraard vanuit geen enkel perspectief te vergelijken met een Supercar, laat staan een topwagen uit Super1600 of een andere klasse. Toch zag ik even daarvoor dat Duval de kleine Toyota behoorlijk door de bochten liet glijden. Dus gespen we ons toch maar stevig vast en werk ik me in de wagen. Dat lukt nog verrassend vlot.
Daarna is het door paddock op naar de start en we wachten op het sein om te vertrekken. We zien hoe in de verte de marshalls, zonder deze vrijwilligers kan een wedstrijd niet doorgaan, zich opmaken voor wat later een lange werkdag zou blijken. Mijn Frans is niet optimaal maar tijdens het wachten proberen we toch een bescheiden conversatie op te zetten met de Waal. Een voor de hand liggende vraag : “Zijn er geen plannen om net als de Solbergs of Loebs van deze wereld een vol WK af te werken?” “De prijzen liggen absurd hoog”, geeft Duval aan. “De gehanteerde bedragen zijn teveel van het goede, dat moet omlaag.” Toch wordt in de achtergrond gewerkt aan een nieuwe deelname tijdens het WK dat halfweg mei plaatsvindt in Mettet, voor de vierde maal reeds.
Dan geeft de starter het aantal rondjes aan en is er het sein om te vertrekken. De Yaris komt op gang en om de eerste bocht te nemen scheert Duval rakelings langs de bandenmuur om daarna naar beneden te duiken. Het onverhard ligt er daar al verschrikkelijk bij en Francois corrigeert voortdurend om de volgende bochtencombinatie goed aan te snijden. Curbs worden niet gemeden, integendeel en veelvuldig wordt de handrem aangeraakt om de kleine Yaris rond de bocht te zetten. Mede door de wel erg gladde ondergrond, wordt er naar hartenlust gegleden. Na de haarspeld volgt een snel recht stuk richting een stijgende bochtencombinatie op onverhard en ook daar wordt de curbstone stevig aangevallen om daar snel te kiezen voor het normale traject of de jokersectie. Dan is er de laatste rechte lijn en gaat het linksom, opnieuw naar beneden en begint het avontuur opnieuw. Na afloop gaf Duval nog mee: “Die joker-uitgang was precies nog smaller hé?” Dat beamen we zeker. We stellen ons al voor wat er gebeurt als meerdere Supercars hier half mei in duel moeten gaan. Maar daar komen we tijdens het weekend van 13 en 14 mei graag voor terug om dat te zien, u ook?