RX-inside’s WK-barometer
|EKS (Audi)
Regerend kampioen Mattias Ekström lijkt niet te stuiten en zakt met een twee op twee af naar Hockenheim, waar hij binnen twee weken zijn dubbelopdracht DTM-WRX afwerkt. Audi zal zich niet beklaagd hebben om extra steun te geven aan EKS. De Zweed is uiteraard alweer een fiere leider en slaagt er telkens in toe te slaan in de fase van de finales. Zijn Finse teamgenoot Toomas Heikkinen slaagt er maar niet in hetzelfde niveau te halen en in Portugal kwam de Let Reinis Nitiss terug aan de oppervlakte met een prima vijfde stek.
PSRX (Volkswagen)
PSRX toont al tweemaal dat de Polo’s dè absolute topwapens zijn in 2017 en de rijders zijn telkens bliksemsnel. Getuige daarvan de eerste plek in de team-ranking. Maar Petter Solberg kennende neemt die daar geen vrede mee. Overwinningen moeten snel volgen om een gooi te doen naar de wereldtitel. In Portugal leek een dubbel in de maak tot een lekke band roet in het eten gooide, en in Barcelona kwam Johan Kristoffersson dan weer slecht uit de startblokken in de finale.
Team Peugeot-Hansen
Het team presteerde ondermaats in Spanje, en onder meer Sébastien Loeb werd zeker niet geholpen door de wisselende omstandigheden aldaar. Maar in Portugal slaagden ze erin terug te knokken met twee 208’s in de finale (Loeb zelf en Timmy Hansen) terwijl Kevin Hansen er met een vierde plek in zijn halve finale maar net naast greep. Loeb vocht tot de laatste meters een fantastisch duel uit met winnaar Ekström en kijkt met vertrouwen vooruit.
Hoonigan Racing Division
De Ford Focus toonde in 2016 al onder een goed gesternte geboren te zijn en ook dit jaar toont Andreas Bakkerud dat de Focus één van de snelste wagens is van het pak. Ken Block volgt daar net ietsje achter. In Spanje werd een podiumplaats weggekaapt maar Bakkeruds fout in Montalegre waarbij de Noor vergat te jokeren kan hem duur te staan komen in de eindafrekening.
Verderop kende MJP Racing in Portugal de nodige problemen na de veelbelovende tweede plaats van Timo Scheider in Barcelona, STARD komt dan weer voorzichtig piepen met de twee wagens in de halve finale.