New kid on the block

Jorrit van Dasselaar is een relatief nieuw gezicht in de wereld van de Rallycross. Hoog tijd om kennis te maken met de Fries, die vorig jaar de Volkswagen Polo kocht van Jens Barkhoff. De Polo wordt gerund door het team van Ron Snoeck. We spraken niet alleen met Jorrit van Dasselaar, maar ook met Ron Snoeck.

Wie is Jorrit van Dasselaar? En hoe ben je in de rallycross terecht gekomen?
“Mijn naam is Jorrit van Dasselaar, geboren (22-05-1990) en getogen in Friesland. Voor zover ik weet ben ik daarmee de eerste en enige Fries die in Rallycross heeft deelgenomen. Ik kwam relatief laat in aanraking met Rallycross, ten tijden van de opkomst van het WK en na een bezoek aan de Estering in 2018 was ik verkocht.”

“Na heel wat uitzoekwerk en ook nog corona kwam mijn debuut uiteindelijk aan het einde van het 2021 seizoen in een BMW van Verhoeven. Daarna in 2021 nog een NK gereden met dezelfde BMW, al was dat een meer veredelde training aangezien mannen als Cools en Bex al na drie bochten uit het zicht verdwenen waren met hun rappe Volvo’s.”

“Naderhand kreeg ik in de winter ook contact met Ron Snoeck. Hij had mijn ambities gelezen op facebook. Destijds wilde ik graag richting het EK Super 1600. Persoonlijk vind ik dit nog steeds geweldige auto’s, al zijn er grote onduidelijkheden wat er eigenlijk straks daar Europees nog van over is.”

De Volkswagen Polo is een ex Barkhoff?
2022 was een vrij rustig jaar, maar in 2023 leken alle puzzelstukken op hun plek te vallen. Uiteindelijk wist ik vlak voor de eerste NK wedstrijd de VW Polo van Jens Barkhoff te kopen, de ex DRX kampioenschapswagen uit 2018. De tijdlijn was redelijk krap want we haalden de wagen pas 2 dagen voor de eerste wedstrijd op. Deze eerste wedstrijd hebben we als een test gezien, maar wel gelijk met een derde plaats als resultaat. Een mooi begin! Daarna hebben we nog twee wedstrijden in Valkenswaard gereden en zijn we telkens op het podium geëindigd. Een beloning voor ieders inzet!

In de winter is er ook weer hard gewerkt aan de auto. De auto is eigenlijk ook bijna 3 evoluties doorgegaan in een jaar tijd. Waar gedurende het jaar onder andere al de hele motorruimte opnieuw is ingericht, de motor bij VOSS Motorsport opnieuw is opgebouwd en een nieuw koelpakket is toegevoegd, zou je kunnen zeggen dat misschien in de winter de auto voornamelijk netjes en betrouwbaarder gemaakt is. Dat kun je wel overlaten aan de mannen uit Winterswijk. Zo is de auto aan de buitenkant en binnenkant gespoten, is er een nieuwe kabelboom en dashboard, kleinere accu, nieuwe afwerkingen en bakken, etc. De auto is gewoon niet meer te vergelijken met een jaar geleden. De laatste werkzaamheden worden nu uitgevoerd zodat we klaar zijn voor de eerste wedstrijd in Valkenswaard.

Wat zijn je plannen voor komend seizoen en daarbij behorende ambities?
De plannen voor dit seizoen is proberen het volledige NK te rijden. Na de resultaten van vorig jaar zou ik eigenlijk alleen maar kunnen zeggen dat het kampioenschap het doel zou moeten zijn. Of dat ook realistisch is met mijn beperkte ervaring is een ander verhaal.”

Naast het NK zou ik graag ook nog een ‘Europees’ evenement willen doen zoals de RallyX Nordic op de Estering, of bijvoorbeeld een wedstrijd op Máriapocs of Nyirád in Hongarije. Frankrijk wordt het in ieder geval niet met de Polo, want het model is helaas te oud voor Divisie 4.

De Polo in de werkplaats in Winterswijk

Moeten we Ron Snoeck ook een beetje zien als een soort “coach”? Hij heeft immers een bak aan ervaring
“Ja, maar niet enkel Ron. Het hele team. Afhankelijk van de situatie en het onderwerp. Ik leer ook veel van de techniek, de “business”, maar ook marketing/sponsoring, etc. De leercurve ligt zeker heel hoog. In ieder geval heb ik veel te danken aan het Ron Snoeck Racing team. Zonder hen had ik dit zeker niet gekund. Ik voel mij ook eigenlijk wel vereerd dat ik samen met hun dit avontuur en uitdaging kan aangaan. Vanuit mijn eigen omgeving heb ik niet direct vrienden of familie die zouden kunnen helpen met de techniek of kennis van autosport/rallycross. Natuurlijk krijg ik wel steun vanuit mijn omgeving.”

Jorrit met het Ron Snoeck Racing Team

Tot slot spraken we nog met Ron Snoeck, die met zijn team ervoor zorgt dat de Volkswagen Polo van Jorrit in optimale conditie aan de start verschijnt. Daarnaast zorgt het Ron Snoeck Racing team voor de service op de wedstrijden.

Ron, hoe bevalt het om Jorrit te begeleiden in deze sport? En zien we jou misschien zelf nog eens achter het stuur?
Wellicht zal ik ook nog eens achter het stuur kruipen, eerst om te testen of ik nog snel genoeg ben om competitief te zijn, anders hoeft het van mij niet, ik wil geen veldvulling zijn. We beleven als team veel plezier om Jorrit, de eerste Fries in de RX te coachen. We waren vanaf dag 1 verrast door zijn snelheid en onze aanwijzingen en aanpassingen aan de auto zien we direct op het circuit terug. De prioriteit is hem Nederlands kampioen te maken, hopelijk biedt dat voor hem wat meer financiële mogelijkheden in de vorm van sponsoring.

Tot slot, hoe kijk je aan tegen de ontwikkelingen in onze sport en de problematiek waar we tegenwoordig mee te maken hebben (vergunningen, aantal deelnemers)?
Onze sport heeft door de ontwikkelingen van o.a. stikstofproblematiek en zogenaamde natuurliefhebbers (wat ik ook ben) al veel voor de kiezen gehad. Naar mijn mening onterecht want wij stellen qua uitstoot niks voor. Mensen komen in de buurt van een circuit of evenementen terrein wonen en gaan vervolgens protesteren, wat niet alleen funest is voor onze sport maar voor alles wat grote groepen mensen plezier brengt. Mede hierdoor en de sterk gestegen kosten hebben ervoor gezorgd dat er een stuk minder deelnemers zijn dan een aantal jaren geleden. Wat ik superknap vind is dat er toch een aantal mensen zijn die niet van opgeven weten en ervoor gezorgd hebben dat de circuits bij Valkenswaard, Arendonk en heel recentelijk Maasmechelen hebben weten open te houden of zelfs na jaren weer hebben kunnen heropenen, chapeau daarvoor!

Back to top button
error: Content is protected !!