Zo vader, zo zoon!

De appel valt niet ver van de boom. Dit spreekwoord is zeker van toepassing bij de familie Leysen. De echte rallycrossliefhebbers kennen natuurlijk al wel de namen van Andy en Davy Leysen, de broers die al jarenlang actief zijn in de rallycross. Nu komt daar de 8-jarige Yenz Leysen bij, de zoon van Davy. We spraken met Davy, met name over zijn zoon Yenz.

“Yenz gaat al van kleins af aan mee naar de rallycross, hij weet eigenlijk niet anders. Het is er met de paplepel ingegoten. We zijn ook altijd samen in de garage om te sleutelen aan de auto’s. Ook als we auto’s op moeten halen of weg moeten brengen is Yenz van de partij! Tijdens wedstrijddagen helpt hij ook mee, dit begint al met het opbouwen van de tent. Overal is hij er bij.”

“In het begin van de corona tijd kocht ik een kleine buggy voor hem met een 50cc motortje. Hij was toen amper 4 jaar oud. Hij maakte de nodige meters en was de buggy al snel de baas. Toen de mini buggy’s in omloop kwamen waren we gelijk enthousiast, dit zagen we wel zitten! In eerste instantie was het moeilijk om een tweedehands buggy te vinden. Uiteindelijk zijn we in Nederland bij Jvdc uitgekomen, een buggy bouwer vooral gespecialiseerd in autocross. Na een goede uitleg hebben we direct een nieuwe besteld. Tijdens de feestdagen heb ik toen samen met Yenz de buggy in de juiste kleuren gezet. We waren beiden heel gemotiveerd en enthousiast om met de buggy aan de start te komen. Ik vind het super om Yenz bij te staan en hem te zien genieten en groeien. Daar ligt voor nu mijn focus. Misschien staan we ooit zij aan zij op de startgrid. Voor nu zeker geen noodzaak, maar het zou wel mooi zijn.”

Maar dat is niet alles. Ook ben ik veel bezig met Viktor en Margot Vranckx. Laatstgenoemde zal dit jaar weer verschillende keren aan de start verschijnen met haar nieuw opgebouwde BMW Compact. Daarnaast zal ik nog wat auto’s tijdens VAS en opendeurdagen van service voorzien. Dit alles zorgt er voor dat er voor mezelf momenteel weinig tijd over blijft om telkens aan de start te staan. We hebben de BMW Z3 onlangs wel kunnen testen in Maasmechelen en dit ging uitermate goed, ondanks dat we onder de 5000 toeren moesten blijven vanwege de afstelling van het motormanagement. De intentie van de test was echter om nog eens wat rondjes te draaien met de wagen.”

Back to top button
error: Content is protected !!