In gesprek met Steve Otzer

Op een haar na miste Steve Otzer dit jaar de titel in het Belgische Rallycross Kampioenschap. In de laatste wedstrijd werd de normaal zo betrouwbare Saxo geplaagd door technische problemen en zodoende viel het zilver ten deel aan Otzer. Hoe is Otzer terecht gekomen in de wereld van Rallycross? Wat zijn de toekomstplannen? Wij spraken met Otzer.

De passie voor de autosport in onze familie begon veertig jaar geleden.  Mijn vader ging op een autocross-race supporteren voor een vriend. Hij was meteen gebeten door de microbe, maakte zelf een kleine wagen competitie klaar en bleef tussen 1972 en 1981 actief in de autocross waarin hij tientallen overwinningen behaalde. In de periode 1982-1983 nam hij deel aan het BK rallycross, eveneens met succes.

Ikzelf ben begonnen als circuit piloot.  Tussen 1989 en 1999 kwam ik eerst met een Citroën AX 1300 en nadien met een Citroën ZX v6 aan de start. Na enkele succesvolle jaren in de Carglass Cup, werd ook deelgenomen aan de Touring Cup. Dit alles samen met mijn vader. We hebben ook hierin meerdere overwinningen kunnen halen en tweemaal kampioen in onze klasse. Het circuit racen was echt mijn ding, maar het gebeuren en de mentaliteit naast het circuit stoorden me.  Het werd meer en meer een speeltuin voor BV’s en mensen met veel geld.  Alleen de dure wagens waren nog van tel.

Ik stortte me dan op een nieuwe passie: karting. Hier kon ik vijf keer het kampioenschap winnen.  Maar na enkele jaren begon het te rommelen in de reglementen waardoor het voor mij minder interessant werd. Toen legde ik me steeds meer toe op het klaarmaken van kartmotoren voor andere teams.  Daarnaast sleutelden we ook bijna 2 jaar aan een eigen verlaagde kever met Hayabussa motor, waarmee ik na 2005 in actie kwam in de autocross.

In 2016 zijn we zelf overgegaan naar de rallycross. Eerst reed mijn vader een aantal wedstrijden met de Citroën Saxo in de Super 1600 en ikzelf in Mettet en Maasmechelen.  Dit jaar heb ik dan deelgenomen aan het volledige BK-kampioenschap waar ik vice-kampioen werd. Als job baten wij een Citroën-garage uit.  Daarnaast ben ik nog actief in mijn firma O.S. Engine Development waar ik frames, rolkooien, motors, e.d. klaar maak voor klanten. En uiteraard ook alles van onze eigen wedstrijdwagens.

In 2018 zullen we opnieuw van de partij zijn met de Citroën Saxo en sowieso deelnemen aan het BK-kampioenschap, en indien het kan, eveneens het NK-kampioenschap.  De ervaringen tijdens het voorbije seizoen hebben aangetoond waar er nog verbetering kan aangebracht worden bij de Saxo. Ondertussen zijn we ook bezig aan de opbouw van een nieuwe Citroën C2, eveneens voor de Super 1600. Deze gaan we proberen halverwege 2018 in te schakelen in de wedstrijden met de bedoeling om later volledig over te schakelen op de C2 als deze het gewenste potentieel toont.

“Het is een auto die we vorig jaar hebben gekocht in Denemarken maar van de auto zoals hij op de foto’s te zien is gaat uiteindelijk weinig overblijven. Hij gaat helemaal verbouwd worden: rolkooi, ophanging voor en achter, motor, … komt er allemaal van eigen makelij in. Enkel het silhouet zal overblijven.  In eerste instantie dachten we met de auto te rijden zoals hij was, maar dat plan gaat niet door omdat we bij nader inzien toch heel wat aanpassingen willen doorvoeren.  Deze carrosserie gaat dienen als testcarrosserie.  We hebben nog een splinternieuwe body die zal ingeschakeld worden eens alles op punt staat. De reden dat ze gaan overschakelen naar een C2 is omdat die nog 7 jaar gehomologeerd is en de Saxo niet meer.”

Back to top button
error: Content is protected !!